Ai klantenservice voor bedrijven

ChatGPT integreren met Whatsapp Business

Integratie van Ai-chatbots (o.a. ChatGPT)

Whatsapp experimenteert met directe toegang tot AI-chatbots zoals ChatGPT binnen de app. Dat opent de deur naar geautomatiseerde klantenservice, slimme FAQ's en 24/7 bereikbaarheid.

Wat is AI integratie precies?

Whatsapp test momenteel een functie waarmee gebruikers direct via een chatvenster kunnen communiceren met een AI-chatbot, zoals ChatGPT. Dit gebeurt op basis van vooraf ingestelde prompts, scripts of connecties met je CRM of bijvoorbeeld je website. 

Je klant stelt dan bijvoorbeeld een vraag op Whatsapp Business en binnen enkele seconden krijgt hij of zij een relevant antwoord. 

En het mooie is, jij hoeft daarvoor, in eerste instantie, je telefoon niet aan te raken :)

Slimme Whatsapp Chatbot voor MKB

Wat zijn de voordelen voor bedrijven?

24/7 bereikbaarheid

Je hoeft nooit meer offline te zijn. Alle antwoorden kunnen a la minute gegeven worden door jouw eigen Ai agent.

Tijdsbesparing

De chatbot kan veelgestelde vragen zelfstandig afhandelen, waardoor jij en je team meer tijd hebben voor complexere cases.

Schaalbaarheid

Of je nu 100 of 10.000 klanten hebt, AI handelt alle gesprekken snel en effectief af.

Professionele uitstraling

Een goed ingestelde chatbot communiceert helder, beleefd en consistent.

ChaGPT kan van alles doen. Zo kan je bijvoorbeeld denken aan het beantwoorden van vragen over je producten/diensten. Maar ook het maken van afspraken en/of doen van bestellingen. Hiervoor moet je hem wel koppelen aan je CRM systeem. Hij kan ook klachten aannemen en doorzetten naar een medewerker. En doordat hij leert wordt de FAQ steeds groter en kan hij dus steeds meer vragen beantwoorden.

Hoe kan je Ai voor klantcommunicatie inzetten?

Om ChatGPT of een andere Ai-bot te integreren met WhatsApp moet je gebruik maken van een koppeling.  Hoe doe je dat?

Om te beginnen heb je een Whatsapp Business account nodig een een tweede nummer.https://www.2e-nummer.nl/registreren. Je hebt daarna toegang nodig tot de Whatsapp Business App.

En een tussenplatform dat beide systemen koppelt. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan Twilio, Landbot of ManyChat.

Slimme Whatsapp chatbot voor MKB

Waar moet je op letten bij de AI integratie?

Laat AI de eerste lijn doen maar hou altijd de optie open om het gesprek over te nemen. Het is ook belangrijk dat je klanten weten met wie ze te maken hebben. Als ze met een bot praten geef dat dan ook aan. Daarnaast is het belangrijk dat je AI verantwoordelijk inzet. Gebruik het niet voor spam of het pushen van veel overbodige berichten. 

Daarnaast moet je altijd blijven opletten. AI is niet foutloos en kan dus ook verkeerde antwoorden geven. Zo kan AI bijvoorbeeld geen sarcasme begrijpen. Een boze klant die dit gebruikt kan dus een heel verkeerd antwoord krijgen.

Gebruik ChatGPT dan ook als ondersteuning en niet als vervanging. Er zijn genoeg bedrijven die helemaal niet meer bereikbaar zijn en dat wordt door veel mensen als uiterste irritant ervaren.

Klaar voor de toekomst met Whatsapp Business?

De integratie van ChatGPT op Whatsapp Business gaat razend snel. Het is een slimme zet bij te blijven en te onderzoeken wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. Of je nu een webshop runt, een voetbalclub ondersteunt of een winkel hebt, de inzet van AI in combinatie met Whatsapp Business gaat jou in de toekomst zeker helpen.  Wil je starten met AI via Whatsapp? Begin dan met het inrichten van jouw Whatsapp Business met een los zakelijk nummer.